سایت رسمی کریکت استان البرز
Alborz Cricket

بَت کریکت صرفا از چوب ساخته و معمولا جنس آن بید مجنون سفید (Cricket Bat Willow/Salix alba var.caerulea)است.بت کریکت از تیغه (Blade),شانه(Shoulder),و دسته(Handle),تشکیل شده است.تیغه نیز به سه قسمت صورت(Face),پشت(Back)و لبه(Edge),تقسیم میشود.میانه پشت بت حالت بر آمده داشته تا اینکه نیرویبیشتری هنگام ضربه زدن به توپ وارد شود.جایکه لبه ها بدسته می پیوندند شانه را تشکیل میدهند.پایین بت نیز پنجه (Toe)بت میگویند,دسته بت بوسیله یک جناغ(splice)با تیغه جفت و این کار برای انعطاف پذیری بیشتر انجام میشود.طبق قانون حد اکثر طول بت 96/5 سانتیمتر و حد اکثر عرض آن 10/8 سانتیمتر است.وزن آن معمولا میان 1 تا 1/4 کیلو میباشد.دسته بت با پوششی از جنس لاستیک و صورت آن دارای پوشش نازکی از مواد محافظ میباشد.برای دوام بیشتر بویژه بت های نو ,به آن ها روغن بزرک/کتان خام(Raw linseed oil)زده شده و سپس برای فشرده کردن بافت های نرم چوب به آ« با چکش چوبی (Mallt)ضربات تدریجی وارد میشود.



نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 12 / 1 / 1392برچسب:, توسط آراد انتظارالمهدی

نحوه اوت شدن بتر:

بتر به ده روش زیر اوت میشود.

بولد(Bowled):

بالر با توپ به ویکت ضربه زده طوری که حداقل یکی از بیل ها از ویکت جدا شود.(توجه در صورت جدا نشدن بیل از ویکت اوت نمی باشد).

کچ شدن(Caught):

بتر با بت خود یا دستی که بت را گرفته به توپ ضربه میزند و توپ قبل از برخورد با زمین توسط یکی از اعضای تیم مدافع گرفته شود.

(Leg Before Wicket):

نخست و طبق نظر داور توپ باید پیش از برخورد با محافظ پای بتر در حال برخورد با ویکت بوده باشد.در صورت برخورد با محافظ پای بتر محل برخورد باید در امتداد ویکت و محل برخورد توپ با زمین باید میان دو ویکت باشد.در صورتی که توپ بیرون از لگ استامپ بوده بتر اوت نمی باشد.

ران اوت(Run out):

عضوی از تیم مدافع با توپ به ویکت ضربه زده و آن را بیندازد در هنگامیکه بتر بیرون از زمین خود باشد.



نوشته شده در تاريخ سه شنبه 11 / 1 / 1392برچسب:, توسط آراد انتظارالمهدی

در جهان

اولین مرجع تاریخی کریکت برمیگردد به سال 1478 میلادی که د رآن زمان یک بازی به همین نام در سنت امر  شمال شرق فرانسه انجام میشد . در سال 1598 جان دریک ادعا کرد که بازی کریکت در انگلیس انجام داده است ولی تا سال 1646مسابقه ای بین دو تیم مشخص انجام نشد . د رسال 1646 مسابقه ای بین دوتیم کنت انگلیس برگزار شد اولین مسابقه استانی در سال 1709 در انگلیس بین دو تیم کنت و سری برگزار شد که باعث شد این دو تیم تاکنون که نزدیک به 300 سال از آن زمان میگذرد رقبای سرسخت یکدیگر باشند . در همان سال 1709 یک مسابقه کریکت در آمریکای شمالی توسط
   
  ویلیام بیرد و دوستانش ثبت شد . به دلیل نیاز به قوانین برای بازی کریکت در سال 1744 قوانین کریکت وضع شدند . اولین مسابقه کریکت زنان درهمان سال 1744 ثبت شد . سرانجاتم زنان اولین کسانی بودند که توپ را از بالای سر پرتاب میکردند قبل از پرتاب توپ از پایین متداول بود .

 در ايران

قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ، سفارتخانه هاي خارجي در تهران و شهرستانها به ورزش كريكت مي پرداختند از جمله استراليايي ها و پاكستانيها و هنديهاي پرسنل اين سفارتخانه ها. و سپس پس از پيروزي انقلاب اسلامي ، اين رشته توسط ايرانياني كه مقيم خارج بودند و به ايران آمده بودند مجدداً رواج يافت كه اكثر آنان ايرانيان مقيم در كشورهاي قاره بوده اند.

هم اكنون فدراسيون داراي 20 هيئت شامل البرز،تهران،اصفهان،بوشهر،كرمان،قم،سمنان،آذربايجان غربي،خراسان رضوي،خوزستان،گيلان،سيستان و بلوچستان،زنجان،هرمزگان،گلستان،فارس،اردبيل،خراسان شمالي،آذربايجان شرقي وكرمانشاه ميباشد. تاكنون اين فدراسيون موفق به برگزاري 10 دوره مسابقات بيس بال قهرماني كشور، 7 دوره مسابقات بيس بال قهرماني باشگاههاي كشور،7 دوره مسابقات سافت بال قهرماني مردان كشور، 1 دوره مسابقات سافت بال بانوان  قهرماني كشور ، 9 دوره مسابقات كريكت قهرماني كشور و 3 دوره مسابقات راگبي قهرماني كشور شده است.ضمن اينكه در سال 1383 از سوي رياست محترم فدراسيون سال آموزش نهاده شده و موفق به برگزاري كلاسهاي گوناگون آموزش مربيگري، داوري در مقاطع و رشته هاي مختلف و همچنين كلاسهاي آموزشي و كارگاههاي مختلف آموزشي جهت بانوان و آقايان علاقمند در سطح كشور گرديد. زمين بيس بال در تهران زمين شماره 4 مجموعه ورزشي آزادي است.ضمناً تيم ملي بيس بال ايران دو بار در مسابقات بيس بال كاپ آسيا در سالهاي 1999 و 2006 حضور يافته است. همچنین تیم راگبی استان تهران و تیم منتخب بالای 35 سال ایران در سال 2005 در تورنومنت امارات و تیم تبریز جام باکو شرکت کرده اند. و تیم ملی سافت بال آقایان در سال 2003 در هفتمین دوره ماسبقات قهرمانی آسیا شرکت داشته است



نوشته شده در تاريخ سه شنبه 11 / 1 / 1392برچسب:, توسط آراد انتظارالمهدی

fkicqivz4yheg1sazvq.png

v3rftavynxsyp1wlh1bg.png



نوشته شده در تاريخ سه شنبه 11 / 1 / 1392برچسب:, توسط آراد انتظارالمهدی

چگونگی گرفته شدن توپ بالر توسط ویکت کیپر و بازگرداندن آن به بالر:

توجه:((در این عکس ها بَتِر وجود ندارد))

http://ritfile.com/up1/0dee1384581.png

بالر آماده ی پرتاب توپ است.

http://ritfile.com/up1/6181643c841.png

بالر توپ را پرتاب می کند ولی توپ به جای رفتن به سمت ویکت از مسیر خارج می شود و به سمت چپ می رود.حال وظیفه ی ویکت کیپر است که توپ را بگیرد.ویکت کیپر برای گرفتن توپ شیرجه میزند.

http://ritfile.com/up1/6181643c842.png

 

ویکت کیپر توپ را میگیرد و حالا باید توپ را به بالر برگردان ولی به علت داشتن دستکش خودش نمی تواند این کار را انجام دهد.http://ritfile.com/up1/6181643c843.png

به همین علت ویکت کیپر توپ را به اسلیپ 1 میدهد.

http://ritfile.com/up1/6181643c844.png

اسلیپ یک توپ را به بالر بر می گرداند.

http://ritfile.com/up1/6181643c845.png

بالر آماده ی پرتاب مجدد است.

http://ritfile.com/up1/6181643c846.png

بالر توپ را پرتاب میکند.اینبار هم توپ به سمت ویکت نمیرود ولی این بار به سمت چپ ویکت میرود.حال دوباره ویکت کیپر برای گرفتن توپ شیرجه میزند.

http://ritfile.com/up1/a121da318c7.png

 

ویکت کیپر توپ را می گیرد.

http://ritfile.com/up1/a121da318c8.png

ویکت کیپر توپ را به اسلیپ 2 میدهد تا به بالر بدهد.







 

 



نوشته شده در تاريخ یک شنبه 9 / 1 / 1392برچسب:بالر,ویکت کیپر,کریکت,کریکت ایران,کریکت استان البرز,آموزش کریکت استان البرز,اسلیپ,, توسط آراد انتظارالمهدی

نحوه ی درست گرفتن توپ یا ((Ball)):

http://ritfile.com/up1/04a3b7ca4b2.pnghttp://ritfile.com/up1/04a3b7ca4b1.png

همانطور که در عکس مشاهده می کنید انگشت اشاره و انگشت وسط را د کنار خطی که توپ را به دو قسمت تقسیم می کند قرار می دهیم به طوری که خط در بین دو انگشت قرار گیرد.سپس انگشت شست را زیر توپ قرار میدهیم.



نوشته شده در تاريخ یک شنبه 9 / 1 / 1392برچسب:توپ کریکت,کریکت,کریکت استان البرز,آموزش کریکت,تیم کریکت استان البرز,کریکت,تیم کریکت,کریکت,کریکت,, توسط آراد انتظارالمهدی

نام کتاب:آشنایی با ورزش کریکت


تألیف:کامبیز رانا


انتشارات:نیلوفران


شمارگان:۱۰۰۰ نسخه


نوبت چاپ:اول
۱۳۹۰٫


قیمت:۳۰۰۰ تومان


شابک:۳-۹۴-۵۵۱۳-۶۰۰-۹۷۸

‍‍



نوشته شده در تاريخ شنبه 7 / 9 / 1391برچسب:, توسط آراد انتظارالمهدی

ˈمحمدعلی یزدیˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در نشست مشترک تربیت بدنی ساوجبلاغ و هیات انجمن های ورزشی استان البرز در دفتر تربیت بدنی ساوجبلاغ مقرر شد نخستین زمین ورزشی و استادیوم اختصاصی ˈکریکتˈ در این شهرستان راه اندازی شود.

وی اظهار داشت: این استادیوم در زمینی به مساحت 22 هزار متر مربع احداث خواهد شد و در این نشست مقرر شد که این زمین جهت احداث در اختیار هیات انجمن های ورزشی استان البرز قرار گیرد.

یزدی گفت: همچنین مقرر شد نماینده کنفدراسیون کریکت آسیا با هماهنگی فدراسیون انجمن های ورزشی جمهوری اسلامی ایران نسبت به ساخت آن طی دو سال آینده با مشارکت صد در صدی این کنفدراسیون اقدام شود.

وی افزود: هزینه احداث این استادیوم بر عهده کنفدراسیون کریکت آسیا (ACC) بوده و مقرر شده ˈ اقبال سکندرˈ مدیر توسعه کریکت آسیا اواخر اردیبهشت ماه از این زمین بازدید نماید.

یزدی اظهار داشت: همچنین یک قطعه زمین به مساحت 14هزار و 400متر مربع در شهر جدید هشتگرد برای احداث زمین استاندارد ˈراگبیˈ برای علاقمندان به این رشته ورزشی در اختیار هیات انجمن های ورزشی استان قرار گیرد.

گفتنی است رشته های ورزشی بیسبال، سافت بال، کریکت، راگبی، اسکی روی آب، ورزش های هوایی، فلوربال (هاکی مدارس)، دارت، آلیش (کشتی با کمربند) و مویتای در انجمن هیات های ورزشی استان فعال هستند.

لازم به ذکر است هشت هزار ورزشکار مرد و زن از رده سنی نونهال تا بزرگسال در این رشته ها مشغول فعالیت هستند.

منبع: (ایرنا)



نوشته شده در تاريخ دو شنبه 4 / 9 / 1391برچسب:, توسط آراد انتظارالمهدی

مژده                                  مژده

 هیئت انجمن ورزشی استان  البرز در نظر دارد برای ارتقاء ورزش کریکت در سطح استان  کلاس توجیحی برگزار نماید از علاقه مندان دعوت به عمل می اید . برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل نمایید:۰۹۳۵۲۶۳۴۶۴۶



نوشته شده در تاريخ دو شنبه 4 / 9 / 1391برچسب:, توسط آراد انتظارالمهدی

 

منبع:کتاب آشنایی با ورزش کریکت نوشته ی استاد کامبیز رانا.

کریکت یا کرکت ورزشی ست که با چوب و توپ در یک زمین چمن بیضی شکل بین دو تیم ۱۱ نفری بازی می‌شود. در مرکز زمین کریکت یک محوطه خاکی به طول ۲۲ یارد (۲۰٫۱۲ متر) وجود دارد. به این قسمت «پیچ» گفته می‌شود. چوب بازی «ویکت» نام دارد. توپ کریکت به اندازه مشت است و سطح آن از چرم و مرکز آن از چوب پنبه پرشده‌است.

کریکت در بیش از صد کشور بازی می‌شود. این رشته ورزشی پرطرفدارترین ورزش کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش و سریلانکا است و در انگلیس، ولز، استرالیا، کنیا، زیمباوه، نپال، نیوزیلند، آفریقای جنوبی و جزایر انگلیسی زبان دریای کارائیب که با عنوان هند غربی در مسابقات بین‌المللی حاضر می‌شوند، یکی از پرطرفدارترین ورزش هاست.

شاون پولاک توپ را به‌سمت مایکل هاسی پرتاب می‌کند. مستطیل خاکی پیچ نامیده می‌شود. دو ردیف چوبی ویکت نام دارند و به دو خط سفید کریز گفته می‌شود.

 



نوشته شده در تاريخ یک شنبه 3 / 9 / 1391برچسب:کریکت چیست؟, توسط آراد انتظارالمهدی

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد